ONZE COLLEGA'S EN DE MENSEN OM ONS HEEN
Aandacht voor de maatschappij
Of het nu gaat om materiaalgebruik, milieucertificering, de CO2-uitstoot of een duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers: we gaan op een verantwoorde manier om met de wereld om ons heen. Daarom hebben we veel aandacht voor onze mensen. We willen dat zij vitaal zijn, dat zij zich kunnen ontwikkelen, dat zij hun werk veilig, gezond en met plezier kunnen doen. Desgewenst tot aan hun pensioen. En de mensen om ons heen? Wij willen eraan bijdragen dat zij – ook de generaties na ons – kunnen leven, wonen en werken in een prettige omgeving.
Gezondheid
Wij investeren het hele jaar door in de vitaliteit en het werkplezier van onze medewerkers. In de maand september doen we daar nog een extra schepje bovenop. Dan staan bewegen en gezond leven centraal. Net zoals in 2020 was onze Gezonde KlokMaand vanwege de maatregelen rondom corona anders dan anders, dat maakte echter niet uit voor de lol die onze medewerkers eraan beleefden. Sterker nog: de Gezonde KlokMaand was misschien wel extra leuk, omdat het al zo lang geleden was dat we met elkaar activiteiten konden ondernemen. De maand kreeg het thema ‘Go fit na Covid’. Per dag werd een dag-challenge en/of een activiteit aangeboden waarvoor medewerkers zich aan konden melden en collega’s konden uitdagen. Het padellen bleek, net zoals in 2020, in trek. In 2021 vormde dit zelfs voor Advocatenkantoor Poelmann van den Broek en KlokHolding de aanleiding om deel te gaan nemen aan een padel-competitie in 2022.
Klokrondje om de wereld
Klokrondje om de wereld
Om lichamelijk en geestelijk fit te blijven tijdens de coronatijd zijn we in maart 2021 met 27 teams uit alle onderdelen van KlokHolding (in binnen- en buitenland) zoveel mogelijk meters af gaan leggen. Het doel was om met z’n allen in 4 etappes de wereld over te reizen en daarbij 4 goede doelen te sponsoren. Diverse relaties werden ook enthousiast en hebben samen met de directie van KlokHolding een donatie gedaan. Vanuit Nederland ‘reisden’ we langs onze vestigingen richting Peru en via Bali weer huiswaarts. Bij elke rustplaats werden de 155 deelnemers getrakteerd op een bidon, filmbon of een lampje om in het donker ook nog actief te zijn. In totaal hebben we met z’n allen 47.067 kilometer afgelegd in 5 weken! Een gepensioneerde en zeer krasse oud-collega heeft de reis begeleid en de vorderingen bijgehouden. Het was mooi om te zien hoe iedereen elkaar stimuleerde om te bewegen met uiteindelijk een prachtig resultaat. Alle deelnemers zijn actief geweest en hebben samen ook nog eens € 5.750,- voor het goede doel bij elkaar bewogen.
De impact van Covid-19
In 2021 had Covid-19 nog steeds veel impact op het werk, vooral op de bouwplaatsen. Thuiswerken is daar nauwelijks mogelijk. Als mensen in quarantaine moesten, maar zich goed genoeg voelden om te werken, hebben we waar mogelijk een cursus via e-learning of aangepast werk aangeboden. Dat lukte niet altijd, omdat quarantaine zich nu eenmaal niet liet voorspellen. Om besmettingen op de bouwplaats te voorkomen, hebben we maatregelen uit 2020 voortgezet: er golden protocollen die deels afgeleid waren van de richtlijnen van het ministerie, we hebben extra bouwketen geplaatst, er is ingezet op extra schoonmaak, desinfecteren en minder bezoekers binnen de keten. Waar mogelijk gingen medewerkers op wisselende tijden werken of pauzeren, zodat er minder mensen tegelijk op de locatie waren. Onze kantoren zijn geschikt voor veilig en op afstand werken, met goede ventilatie. Daar konden medewerkers hun werk gewoon doen. Nog steeds maakten medewerkers (gemiddeld ongeveer 30%) voor kantoorwerk wel geregeld gebruik van de mogelijkheid om thuis te werken. Thuiswerkbeleid was dan ook een belangrijk thema in 2021.
De werkplekmaterialen, zoals bureaustoelen en monitoren, die we in 2020 in bruikleen beschikbaar hebben gesteld, kunnen medewerkers nu tegen een kleine vergoeding behouden. Iedere medewerker kan daarvoor in 2022 gebruikmaken van een thuiswerkbudget. We hebben sneltests beschikbaar gesteld voor onze medewerkers en bij de minste verdenking of klachten was het devies: testen en thuisblijven. In totaal zijn er vanuit directie, management en de Gezamenlijke Ondernemingsraad (GOR) maar liefst 37 corona-updates de organisatie ingestuurd, waarin Ton van de Klok informatief en motiverend schreef over de ontwikkelingen rondom de pandemie. Een belangrijke vraag daarbij was steeds: hoe kunnen we onze mensen ondersteunen? Met aanpassingen thuis, met het verschuiven van werktijden, enzovoort. Helaas hebben ook enkele van onze eigen medewerkers zelf of in hun directe omgeving te maken gehad met besmettingen en de gevolgen daarvan. Een vijftal medewerkers is langdurig uit de running geweest door het post covid syndroom.
De 12 KlokSlagen bij het project Hofgaerde in Houten
Veiligheid en onze mensen
Veiligheid is en blijft een belangrijk onderwerp op de bouwplaats: met elkaar creëren we een werkomgeving waarin werken met plezier en veilig werken hand in hand gaan. We willen dit onderwerp onder de aandacht blijven houden bij onze medewerkers, én bij opdrachtgevers, comakers en onderaannemers. ‘Ik werk veilig of ik werk niet’, is het motto. Om de bewustwording rond veilig werken op de bouwplaats en op kantoor te vergroten, heeft Mitch Schoonenberg, onze eigen veiligheidsmanager, in 2021 een structurele aanpak ontwikkeld: KlokSlagen voor veiligheid. KlokSlagen zijn feitelijk gedragsregels. Hiermee wil hij een bijdrage leveren aan een betere veiligheidscultuur in de hele organisatie. De hoeveelheid arbeidsgerelateerde ongevallen binnen KlokHolding is in 2021 nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2020.
We registreerden 15 ongevallen op onze bouwplaatsen, waarvan gelukkig geen enkele met een dodelijke afloop. Omdat ieder ongeval er eentje te veel is, legt Mitch zich erop toe om binnen alle divisies – inclusief de comakers – heldere afspraken over veiligheid te maken én ervoor te zorgen dat die werkelijk nageleefd worden. En blijven. “Met de Klokslagen brengen we maandelijks op een interactieve manier een thema extra onder de aandacht van iedereen op de bouwplaats”, legt Mitch uit.
Mitch Schoonenberg:
“Natuurlijk blijven alle aspecten van veiligheid van belang, maar door steeds één thema extra te benadrukken, zorgen we voor extra bewustwording.”
Ton Overdijk, realisatiemanager, heeft de Klokslagen geïntroduceerd bij het project Hofgaerde in Houten. Hier ontwikkelt en realiseert KlokGroep 28 appartementen
en 39 parkeerplaatsen met het Wonivo-concept.
Ton Overdijk:
“Ik laat medewerkers letterlijk op de klok kijken om ze ervan te doordringen hoelang – of juist hoe kort – het eigenlijk duurt om iets wel op orde te brengen.”
Ton behandelt een Klokslag in een toolbox-meeting; een korte presentatie over het veiligheidsonderwerp dat aan de orde is. “In theorie blijkt iedereen dan alles wel te weten”, vertelt Ton. “Helaas wijst de praktijk soms toch anders uit. Daarom geef ik bij zo’n meeting graag confronterende voorbeelden en foto’s uit de praktijk.
Werving & selectie
In de krappe arbeidsmarkt werd in 2021 de Klokbonus weer actueel. Deze bonus hebben we een nieuwe naam gegeven: de (K)lokbonus. Hiermee benadrukken we het bestaan van de bonus. Het bonusbedrag is bovendien flink opgehoogd. De bonus van € 1.000 netto is er voor de medewerker die met succes een nieuwe collega aanbrengt. Als die nieuwe collega in dienst blijft, volgt nu bovendien een lunch op kosten van de zaak als beloning. De bonus is er niet alleen omdat het in de bouwsector lastig is om enthousiaste nieuwe collega’s aan ons te binden, maar vooral omdat het werven van mensen uit het eigen netwerk voordelen biedt: iedereen kent wel mensen die geschikt zouden zijn voor een bepaalde functie en als ambassadeur kunnen zij een steentje bijdragen aan het promoten van ons goed werkgeverschap. Daarnaast hebben we een inwerkboekje gemaakt om nieuwe medewerkers op de juiste manier te informeren over alles wat met werken voor KlokHolding te maken heeft. De inwerkcoach blijft daarbij een belangrijke rol vervullen. Onze ‘Werken bij’ pagina op onze websites wordt ook gewaardeerd door sollicitanten, het verhaal is enthousiast en eerlijk en dat blijkt in de praktijk aan te spreken. Mede door de energie die we hebben gestoken in Werving & selectie, gaat het nog steeds goed met ons personeelsbestand.
Klokken gelijk
Met het traject Klokken Gelijk hebben we in 2020 ingezet op ondersteuning van de ontwikkeling van mens en onze groeiende organisatie, om in de pas te blijven lopen met de kansen in de markt en onze ambities echt waar te maken. We hebben in dat traject al een mooie weg afgelegd in de reis van loyale doeners naar samenwerkers met lef. Om daarmee verder te komen, zijn de workshops ‘Spreek af, spreek uit, spreek aan’ van belang. Die stonden op het programma voor 2021, maar door de onzekerheden rondom corona, en omdat we ons derde merk Heilijgers hierin ook willen meenemen, hebben we die moeten uitstellen tot het voorjaar van 2022. Daarna gaan we vol inzetten op wat wij noemen: 'winnende teams.'
De drie merken
In 2021 zijn we meteen na de formalisering van de overname van Heilijgers door KlokHolding begonnen met een inventarisatie van de manieren waarop Heilijgers, Novaform en KlokGroep elkaar kunnen versterken. We hebben werkgroepen geformeerd die bekijken wat ieder afzonderlijk bedrijf precies doet, hoe het dat doet, wat we van elkaar kunnen leren of overnemen, hoe we kunnen integreren en harmoniseren en hoever we daarin willen gaan. Dit traject loopt door in 2022.
Berichtjes van collega's voor Oekraïense vluchtelingen
Tassen voor de Oekraïense vluchtelingen
Oog voor sociaal-maatschappelijke en lokale ontwikkelingen
We voelen ons betrokken bij en verantwoordelijk voor onze collega's, maar ook voor de (lokale) omgeving waarin wij actief zijn. Bij verschillende bouwprojecten streven wij onze maatschappelijke doelstelling na. Zo zetten wij waar dat mogelijk is mensen in met een tijdelijke of permanente afstand tot de arbeidsmarkt, kopen wij in bij maatschappelijke organisaties en creëren wij leerwerk- en stageplaatsen. Ook door te investeren in verschillende maatschappelijke initiatieven, creëren we een fijne woon- en werkomgeving. In 2021 grepen we weer verschillende mogelijkheden aan om maatschappelijke initiatieven te steunen. KlokGroep sponsort jaarlijks diverse lokale en internationale initiatieven, verenigingen en (sport)evenementen om ze te ondersteunen. De meest zichtbare sponsoring is de sponsoring van N.E.C. Novaform reserveert in haar Novafonds een deel van haar verdiensten in projecten initiatieven die ondersteuning kunnen gebruiken. In november 2021 reikte wethouder Barry Jacobs uit naam van het Novafonds een cheque van €4.000,- uit aan stichting Kip en Apie kinderfeestjes uit Bergen op Zoom. Hiermee werden de bouwwerkzaamheden voor de tweede fase van nieuwbouwproject Nieuw Altere ingeluid. Heilijgers biedt net zoals Novaform en KlokGroep, structureel maatschappelijke ondersteuning aan diverse inititatieven. Compassion en Homeplan zijn er twee van.
Martijn de Groot, projectvoorbereider KlokGroep Bouw & Ontwikkeling
Klokschool
Ondanks de belemmeringen door corona hebben medewerkers in 2021 fanatiek gebruikgemaakt van onze eigen KlokSchool. Medewerkers waardeerden het dat ze samen konden deelnemen aan cursussen en workshops. We hebben daarvoor ook online workshops met Murals, een soort digitale prikborden, ingezet waarmee iedereen vanuit de eigen werkplek interactief kon deelnemen aan een bijeenkomst. Timemanagement was een van de populairste trainingen binnen de KlokSchool. Het programma wordt jaarlijks afgestemd op de behoefte, de jaarplannen en de actualiteit. We bieden scholing op verschillende vakgebieden en onderwerpen, zoals persoonlijke effectiviteitstraining, succesvol timemanagement, nieuwe software, communicatie en klantvriendelijk omgaan met klachten, nieuwe juridische onderwerpen. Binnen KlokHolding hebben wij voor diverse onderwerpen kennisdragers benoemd die collega’s trainen en samen actualiteiten, vaardigheden en recente problemen doornemen. Zo nodig maken we gebruik van externe trainers. We zijn van mening dat onze mensen moeten groeien en ontwikkelen, maar vooral als ze er zelf achter staan. Deelname aan Klokschool is dan ook bijna nooit verplicht en altijd gemakkelijk in te passen naast het dagelijkse werk.
Personeelsverloop
In 2021 verwelkomden we 28 nieuwe medewerkers en er vertrokken er 16, waarvan 8 met (vroeg)pensioen. De medewerkers van Heilijgers telden voor de cijfers van 2021 maar voor 1/3 deel mee. In 2022 tellen zij volledig mee in de kencijfers. Wij verwachten dat het personeelsbestand mee zal groeien met de omzet.
Goede samenwerking met de gezamenlijke ondernemingsraad (GOR)
De Gemeenschappelijk Ondernemings Raad bestaat uit 7 mensen: Frank Groenen (voorzitter), Roy Ariëns (secretaris), Dyon Aldenhoven, Pieter van Zwam, Ton Overdijk, Léon ten Dam en Arjen Mehlkop. De samenstelling is ongewijzigd ten opzichte van 2020. In 2021 is Covid-19 uiteraard een belangrijk thema gebleven. Net zoals in 2020 is er steeds goed overleg geweest met de directie, waarbij een belangrijk thema het thuiswerken was. De richtlijnen zijn regelmatig gecommuniceerd in samenspraak met HRM, directie en GOR.
Frank Groenen, voorzitter GOR:
"Een van de mooiste ontwikkelingen voor de GOR in 2021 was de overname van Heilijgers. Wij hebben dit ervaren als een leerzaam proces, ook voor ons als leden van de ondernemingsraad. De directie heeft de GOR goed meegenomen in de voorbereiding op deze overname. Met de ondernemingsraad van Heilijgers hebben we vanaf het begin goed contact en we versterken elkaar. In 2022 is de samenwerking tussen de verschillende OR’s en de structuur ervan een van de belangrijke onderwerpen."
John van de Klok, Gerard Jacobs en Cécile van Oppen
Raad van Commissarissen
2021 was voor de Raad van Commissarissen (RvC) opnieuw een jaar dat gekenmerkt werd door een uitstekende samenwerking met aandeelhouders en directie. Door zijn onafhankelijke status vormt de RvC een goede en kritische sparringpartner voor het bestuur en de directie van de divisies.
De bezetting was met Cécile van Oppen, Gerard Jacobs en John van de Klok ongewijzigd ten opzichte van 2020. Zowel tijdens officiële bijeenkomsten als daarbuiten vond overleg plaats met de directie in een open en goede sfeer. Natuurlijk vergde de overname en integratie van Heilijgers de nodige aandacht. De RvC vond het daarbij zeer belangrijk om de ‘Klok-spirit’ te bewaren. Daarnaast bleef duurzaamheid voortdurend onder de aandacht van alle betrokkenen (mede door de specialisatie van een van de commissarissen). Niet de ‘first adopter’ willen zijn, maar ook zeker niet achterlopen op concurrentie; dat kenmerkt de RvC. Hoewel de financiële resultaten in 2020 uitstekend waren, kijkt de RvC wel met enige bezorgdheid naar de prijsontwikkeling op de inkoop- en verkoopmarkten. Ook het aantrekken van goede medewerkers is en blijft een belangrijk aandachtspunt, evenals het behoud van toppers. Vandaar dat er een nieuw systeem van managementparticipaties ontworpen wordt. De RvC ziet de toekomst van KlokHolding met vertrouwen tegemoet en blijft daar waar mogelijk zijn steentje bijdragen.
Personeel en organisatie
De groei van de organisatie is op Nederlandse bodem in 2021 ten opzichte van 2020 met name door de toetreding van Heilijgers toegenomen. De buitenlandse vestigingen hebben tevens een forse groei doorgemaakt. We verwelkomden in totaal 28 nieuwe vaste medewerkers en er vertrokken er 16, waarvan 6 medewerkers met pensioen en 2 medewerkers met vervroegd pensioen zijn gegaan. In 2020 bedroeg het gemiddeld aantal FTE 242,4 en in 2021 279,4 FTE. Ons ziekteverzuim is in 2021 met 1,5% hoger uitgekomen dan in 2020. (Ziekteverzuim 2020: 2,64% Ziekteverzuim 2021: 4,26%) waarbij de oorzaak met name bij corona lag door long covid. De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers is in 2021 42,9 jaar. Onze medewerkers bestaan voor 85,4% uit mannen en 14,6% uit vrouwen.